שוק הרכב החשמלי רותח בישראל ובעולם. ההבנה שההתבססות על רכבים עם מנועי בעירה פנימית לא יכולה להימשך מופנמת בעולם, וממשלות מתאימות את עצמן, מתקינות תשתית מתאימה, מאפשרות הוזלה של תפעול ורכישת רכבים וחלקן אף צפויות לאסור בשנים הקרובות רכישה של רכבי מנועי בעירה מזהמים. אם אחד החסרונות הבולטים של הרכב החשמלי היה המחיר הגבוה, החברות הסיניות נותנות לכך מענה ומשווקות רכבים חשמליים במחירים נמוכים הרבה יותר.
האם ניתן לסמוך על חברות רכב סיניות?
כישראלים אנחנו בדרך כלל נוטים לזהות את עצמנו עם המערב – ארה"ב ואירופה, ולראות בסחורה שהן מייצרות כסחורה איכותית יותר, וזאת בהשוואה לייצור המוני בסין. למרות שחברות סיניות חדרו עמוק לשווקים טכנולוגיים ומוצרים שלהן מתחרות בהצלחה מול המותגים המערביים הגדולים בעולם לישראלים עדיין יש נטייה לחשוד באיכות ואמינות של מוצרים שיוצרו בסין, והדבר וודאי נכון כאשר מדובר במוצר כמו רכב בו איכות ובטיחות בעלי חשיבות עליונה.
עם זאת, חשוב להשתחרר מסטיגמות שכן לפחות בשוק הרכבים החשמליים חברות סיניות מציעות היצע רחב הרבה יותר שמצטיין בגיוון, איכות ומחיר. ממשלת סין מציעה לחברות רכב תמריצים וסובסידיות לייצור רכבים חשמליים, והשוק מגיב בהתאם. חברות סיניות מצטיינות בשימוש בנתונים, מה שמאפשר להן להתאים באופן מיטבי את הרכב למשתמש. יש לציין כי כמחצית מהרכבים החשמליים בעולם נמצאים בסין, כך שזהו שוק שהיא שולטת בו הן מבחינת הייצור והן מבחינת השימוש.
מהן היצרניות הסיניות הבולטות?
נפרט בקצרה על יצרניות הרכב הבולטות שרכבים שלהם משווקים בישראל או ישווקו בקרוב מאוד:
- GAC: יצרנית רכב המוכרת רכבים פרטיים, רכבים מסחריים ואוטובוסים. GAC מייצרת את הדגם הפופולארי Alon S שמתחרה בדגם מודל 3 של טסלה והושק במרץ 2020 ומאז מככב במקומות גבוהים ברשימת הרכבים הנמכרים ביותר. דגם זה משתמש בדור המתקדם של סוללות ליתיום יון של CATL ומגיע לטווח מרשים של 510 ק"מ. מחירו הוא כ-22-25 אלף דולר.
- Geely: ענקית הרכב הסינית תשיק בישראל בקרוב את הקרוסאובר המשפחתי המרשים שלה המבטיח טווח נסיעה של עד 460 ק"מ, 204 כוח סוס, האצה ל-100 קמ"ש תוך 7.7 שניות וזמן טעינה קצר של כ-38 דקות בממוצע. הקרוסאובר מגיע בשני דגמים: 350 PRO שמגיע לטווח נסיעה של 350 ק"מ בצריכת חשמל של 165 וואט שעה/ק"מ, וה-460 PRO שמגיע לטווח של 460 ק"מ וגם הוא צורך 165 וואט שעה/ק"מ. הרכב מאובזר היטב ברמת אבזור בטיחותי של 7 מתוך 8, ורמת זיהום האוויר שלו מזערית ועומדת על 1.
- MG: היצרנית MG היא הראשונה שהעלתה על כבישי ישראל רכב שטח חשמלי, ובשנת 2020 מכרה החברה יותר מ-700 יחידות בארץ. היצרנית מציעה שלושה דגמים של רכבי שטח השונים ברמות הגימור והאבזור אך כולם חשמליים לחלוטין. טווח הנסיעה של רכבי השטח הוא 263 ק"מ, מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 8.2 שניות והמנוע מצטיין בשקט.
- AIWAYS: יצרנית הרכב שיווקה לאחרונה באירופה את דגם ה-U5 שלה, רכב SUV חשמלי עם טווח נסיעה של 410 ק"מ, 204 כוח סוס וזמן טעינה של כ-35 דקות מ-20% עד 80% סוללה. U5 מגיע בדגם סטנדרטי ופרימיום שיחסית דומים אחד לשני, כאשר הפרימיום מגיע לטווח מעט גבוה יותר וחסכוני מעט יותר בצריכת החשמל. שני הדגמים ברמת אבזור בטיחותי 7 ודרגת זיהום אוויר 1.
החברות הסיניות בהשוואה לחברות אמריקאיות ואירופאיות
עם סובסידיות ותמריצים ממשלתיים החברות הסיניות מתחרות ראויות לאלטרנטיבות מהמערב כגון טסלה, טויוטה, קיה וכו'. על אף שבעבר החברות הסיניות הציגו מודלים עם טווח נסיעה קצר, כיום טווחי הנסיעה מגיעים ל-450 עד 600 ק"מ בדומה לחברות האירופאיות. כמו כן, טווחי המחירים של הרכבים הסיניים נעים בין 30 ל-40 אלף דולר, נמוך משמעותית ממחירן של מכוניות חשמליות אירופאיות ואמריקאיות. היצע הרכבים בסין גבוה הרבה יותר מבאירופה, והשימוש שלהן בנתונים מאפשר להן להתאים את הרכבים לשווקים ברחבי העולם.
מה צופן העתיד לשוק הרכב החשמלי הסיני?
כיום עיקר המכירות של יצרניות רכב חשמלי סיניות נמצאות בסין, אך זהו שוק הרכב החשמלי החשוב והמתפתח בעולם והוא חודר ביתר שאת למערב וישנה מגמה שתופסת תאוצה. נראה שסין מתכוונת להיות בעלת הנתח הגדול ביותר בשוק הרכב החשמלי ומציעה לשוק המון בכל מה שקשור לאנרגיה חשמלית ואגירת אנרגיה בפרט.
קרא עוד על רכבים חשמליים בישראל