אחד ההבדלים הגדולים בין רכבים חשמליים לבין רכבים מבוססי בנזין או דיזל הוא מילוי האנרגיה של ברכב, או במילים אחרות הטעינה של רכבים חשמליים מול תדלוק רכבי בנזין או דיזל. מדובר בחוויה שונה לחלוטין שיש להתרגל אליה כאשר עוברים לרכב חשמלי. המעבר יכול להיות קצת מבלבל, בעיקר עבור מי שלא בקיא ברכבים חשמליים. בדיוק בגלל זה הכנו מדריך זה על כל מה שצריך לדעת בנושא טעינת רכב חשמלי.
כמה זמן לוקח לטעון רכב חשמלי?
אחת הסוגיות שמטרידות נהגים בנוגע למעבר לרכב חשמלי הוא משך הטעינה. אז כן, משך טעינה של רכב חשמלי ארוך יותר מאשר זמן תדלוק של רכב בנזין או דיזל. עם זאת, יש כאן הבדל נוסף נוח במיוחד עבור בעלי רכב חשמלי: את הרכב החשמלי ניתן לטעון בלילה בעמדת הטעינה הביתית או במקום העבודה, כך שאלא אם אתם מבצעים נסיעה ארוכה במיוחד אין צורך לנסוע לעמדת טעינה ציבורית וזאת בניגוד לרכב מבוסס בנזין או דיזל.
משך הזמן שלוקח להטעין רכב חשמלי
והתשובה לכך היא – תלוי בסוג הטעינה. ישנה טעינה רגילה מול טעינה מהירה, ומהשם אתם וודאי תוכלו להבין שטעינה מהירה היא, ובכן, מהירה יותר. נפרט קצת על סוגי הטעינה:
- טעינה רגילה: טעינה המתבצעת מעמדת טעינה פרטית או ציבורית, המותקנת במקום הבית, בעבודה ובמקומות ציבוריים שונים. משך הטעינה בעמדת טעינה רגילה הוא מספר שעות, תלוי כמובן בהספק עמדת הטעינה ובסוג הרכב. לכן הזמן הכי טוב לטעון את הרכב הוא במשך הלילה, כאשר הרכב ממילא נמצא בחנייה ולא נוסע לשום מקום.
- טעינה מהירה: טעינה מהירה היא טעינה בהספק גבוה משמעותית מאשר טעינה רגילה, ומאפשרת לטעון את הרכב תוך זמן קצר. אם טעינה רגילה ממלאת את הסוללה תוך מספר שעות, עמדות טעינה מהירה יכולות לטעון 80 אחוז מהסוללה תוך 20 דקות. עמדות טעינה מהירה פזורות בכל רחבי הארץ, ובמידה ואתם מתכננים נסיעה ארוכה מומלץ לבדוק היכן ישנה עמדת טעינה מהירה שתשתלב במסלול שלכם.
אז למה בעצם לא לטעון את הרכב תמיד בטעינה מהירה?
יש לכך שתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא שבבית שלכם לא ניתן להתקין עמדת טעינה מהירה: עמדות אלו יקרות מאוד, ולרוב תשתית חשמל ביתית רגילה לא מספיקה עבור עמדות כאלו. הסיבה השנייה היא שטעינה מהירה שוחקת מעט את הסוללה. השחיקה היא די זניחה וזה לא משהו שמורגש כאשר טוענים את הרכב בטעינה מהירה רק כשצריך כמו במסלולי נסיעה ארוכים, אך עדיף לא לעשות זאת באופן קבוע על מנת לשמור על חיי הסוללה.
קרא עוד: כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?
היכן ניתן לטעון רכב חשמלי?
ניתן לטעון רכב חשמלי בעמדת טעינה ציבורית או בעמדת טעינה פרטית. ברחבי הארץ פרוסות מאות תחנות טעינה, ומתוכן 111 תחנות טעינה מהירה (אם כי חלקן עוד לא פעילות). לחלק מהחברות יש אפליקציה המאפשרת לבדוק מיקום של תחנות טעינה. מיקומים אופייניים לתחנות טעינה הם חניונים ציבוריים, בתי מלון, מגדלי משרדים, לאורך כבישים בין עירוניים ולצד חנויות נוחות.
למד עוד: מפת עמדות טעינה בישראל
היכן למקם את עמדת הטעינה הביתית?
נכון להיום, בערי ישראל לא קיימת תשתית טובה מספיק לטעינת רכב חשמלי ואין מספיק עמדות. לכן מומלץ להתקין עמדת טעינה בבית במידת האפשר.
לגבי מיקום עמדת הטעינה הביתית, המיקום הטבעי הוא מן הסתם מקום החנייה – וכאן המקום לציין את הצורך בחנייה פרטית. העדיפות היא שמיקום עמדת הטעינה לא תהיה חשופה למזג האוויר שכן לא כל עמדה עמידה למזגי אוויר מסוימים, ואם אין ברירה יש לוודא שעמדת הטעינה שלכם היא מהעמדות העמידות לגשם ומזג אוויר בעייתי.
כמו כן, במידה ועמדת הטעינה אינה צמודה לחנייה, יש לוודא שהכבל שלכם ארוך מספיק כדי לחבר בין העמדה לבין הרכב. מומלץ לדאוג גם למרווח ביטחון בכבל כדי שהוא לא יהיה מתוח מדי בעת הטעינה.
טעינת רכב חשמלי בבית משותף
גם דיירי בית משותף יכולים לטעון את הרכב הפרטי בחנייה, אך כאן הדבר מעט יותר מסובך. ראשית כל יש לוודא שהתשתית בבית המשותף מתאימה לכך, ואם לא יש לבצע את ההתאמות. יתר על כן, נדרשת הסכמה של כל הדיירים הן עבור שדרוג התשתית והן עבור התקנת העמדה והטעינה.
רלוונטי: עמדת טעינה בבית משותף
כמה עולה להתקין עמדת טעינה ביתית?
מחיר התקנת עמדת טעינה ביתית מתחיל ב-1,000 ₪, ועולה ככל שההתקנה מסובכת יותר: למשל, אם נדרש לשדרג את תשתית החשמל של הבית המחיר מטפס. באופן כללי ברוב המקרים המחיר נע בין 1,500 ל-6,000 ₪. בגלל שמדובר בעלות לא זניחה, מומלץ לכלול בביטוח הרכב גם ביטוח עמדת טעינה כדי שאם יקרה משהו לעמדה הביטוח יכסה את הנזק.
יש לציין שחלק מהיצרנים מספקים את הרכב עם עמדת טעינה נלווית. לעיתים בחינם, לעיתים בהנחה משמעותית אך לרוב זה לא כולל את עלות ההתקנה מעבר להתקנה סטנדרטית שלרוב לא מספיקה לרוב הצרכנים.
רלוונטי: אפליקציות טעינת רכב חשמלי
כמה עולה כל טעינה של רכב חשמלי?
אחד היתרונות הגדולים של רכב חשמלי על פני רכב מבוסס בנזין או דיזל זה מחיר הטעינה שנמוך משמעותית ממחיר תדלוק ביחס לטווח הנסיעה המתאפשר. עלות הטעינה קשורה לסוג הרכב וגודלו, כאשר עבור רכבים קומפקטיים העלות תהיה סביב ה-9 אגורות לק"מ ועבור רכבים גדולים ומסחריים העלות תהיה סביב ה-13 אגורות לק"מ. לצורך השוואה, עלויות תדלוק עבור רכבים מבוססי בנזין ודיזל הם בין ה-50 ל-60 אגורות לק"מ, כתלות בסוג וגודל הרכב.
כמובן שמחיר הטעינה תלוי בסופו של דבר במחיר החשמל. כיום 1 קוט"ש (קילוואט-שעה) עולה כ-50 אגורות, כך שלמשל טעינה של רכב עם קיבולת של 100 קוט"ש תעלה כ-50 ₪.
קרא עוד: כמה עולה להטעין רכב חשמלי?
איזה ציוד נוסף נדרש לטעינה?
הציוד הנדרש מלבד עמדת הטעינה הוא כבל שיחבר בין הרכב לעמדה. הכבל צריך להתאים לעמדת הטעינה ולרכב, וצריך להיות ארוך דיו. אורך סטנדרטי של כבל נע סביב ה-8 מטר.