טעינה מהירה ברכב חשמלי מאפשרת טעינה של הסוללה תוך זמן קצר, שזו פונקציה שאינה קיימת ברכב החשמלי. לא כל טעינה של רכב חשמלי היא טעינה מהירה, ובאופן כללי מומלץ להשתמש בטעינה מהירה בעיקר כשצריך – אבל כשמגיע מצב שאנחנו צריכים לטעון במהירות את הרכב היא מאוד שימושית ועושה את העבודה מצוין. במדריך זה אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על טעינה מהירה.
מה זה טעינה רגילה, ומה ההבדל בינה לבין טעינה "רגילה"?
כפי שאנחנו מניחים שהבנתם מהשם, ההבדל בין טעינה מהירה לבין טעינה רגילה הוא… המהירות. טעינה רגילה היא טעינת הרכב בעמדת הטעינה בחנייה שבבית, במקום עבודה או כל עמדת טעינה רגילה, והיא יכולה להימשך גם מספר שעות עד שהרכב יגיע לטעינה מלאה. לעומת זאת, טעינה מהירה של רכב חשמלי יכולה לטעון 80 אחוז מהסוללה תוך 20-30 דקות, ושיפורים טכנולוגיים מאפשרים לקצר אפילו עוד את זמן הטעינה.
קרא עוד: איך לשמור על חיי הסוללה ברכב חשמלי?
מי צריך לטעון את הרכב טעינה מהירה?
באופן כללי כאשר משתמשים ברכב שימוש רגיל ולא אינטנסיבי, טעינת הרכב נעשית בלילה בעמדת הטעינה הרגילה. כשיש זמן, אין צורך בטעינה מהירה תוך 20-30 דקות. כמו כן, טעינה רגילה יכולה לשמש אתכם גם בעת העבודה: בזמן שאתם עובדים, הרכב נטען וממלא הסוללה שהתרוקנה מעט לאחר הנהיגה לעבודה.
עם זאת, לפעמים הנהיגה שלנו לא מסתכמת מהבית לעבודה וחזרה ואנחנו צריכים להיות על הכביש שעות ארוכות. על אף שטווחי הנסיעה של רכבים חשמליים נעים בין 200 ל-400 ק"מ, לפעמים זה לא מספיק, וגם כאשר הנסיעה אינה עירונית הטווח מתקצר. במקרה כזה טעינה מהירה היא שימושית במיוחד. לאחר נסיעה ארוכה בה הסוללה קרובה לסיום, ניתן להגיע לאחת מעמדות הטעינה ולטעון את הרכב 20-30 דקות עד לטעינה של 80 אחוז מהסוללה.
כמו כן, טעינה מהירה יכולה לשמש אתכם כאשר אתם נדרשים לנסיעה לא מתוכננת ולא טענתם את הרכב דיו לפני. כך לא תצטרכו להמתין שעות עד שהרכב ייטען, ותוך זמן קצר תוכלו לנהוג בו כרגיל.
קרא עוד: כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?
כאן המקום להמליץ לטעון טעינה מהירה רק כאשר אתם צריכים. נבהיר כי השחיקה המצטברת מטעינה מהירה היא זניחה, וככל שהרכב חדש ומתקדם יותר כך ישנם שיפורים שמאריכים על חיי הסוללה, אך שחיקה זו עדיין קיימת ולכן בשימוש יומיומי מומלצת טעינה רגילה.
סוגי חיבורים לטעינה מהירה
כפי שבטלפונים ניידים אי אפשר לחבר כל טלפון לכל מטען, כך גם ברכבים חשמליים. ישנם תקנים וסוגים שונים של עמדות טעינה, ויש להכיר את החיבור שלכם. קיימים שלושה סוגים עיקריים של עמדות טעינה מהירה:
- CCS2: תקן אירופאי שהוסכם על יצרניות הרכבים האירופאיים. באופן נוח למדי, תקן זה מתאים גם לטעינה מהירה וגם לטעינה רגילה, והוא מצוי ברוב הדגמים החדשים.
- CHAdeMO: תקן הנפוץ בקרב רכבים חשמליים של יצרניות מארה"ב ומיפן. בניגוד לתקן האירופאי, כאן קיים תקן נפרד לטעינה רגילה ולטעינה מהירה. תקן זה נפוץ ברכבים יפנים של יצרניות כגון ניסאן ליף ולקסוס UX 300e.
- טסלה: עבור רכבי טסלה פותח תקן ייחודי, אך הוא נמצא בשימוש אך ורק ביבשת אמריקה. בישראל רכבי טסלה מגיעים עם תקן CSS2 בדומה לאירופה.
בעמדות הטעינה בישראל קיימים שני חיבורים בלבד: CCS2 ו-CHAdeMO. חשוב לזכור מהו החיבור שיש לרכב שלכם, ולוודא כי בעמדת הטעינה אליה אתם נוסעים לטעון את הרכב קיים חיבור זה.
קרא עוד: כמה עולה להטעין רכב חשמלי?
היכן ניתן למצוא עמדות טעינה מהירה בישראל?
קיימות כיום עשרות עמדות של טעינה מהירה בכל רחבי הארץ. כאשר אתם נוסעים למקום מסוים ואתם מעריכים כי יש סבירות ותצטרכו לטעון את הרכב שלכם במהירות, מומלץ לבדוק במפת עמדות הטעינה היכן נמצאת עמדת הטעינה הקרובה אליכם ואם יש בה חיבור המתאים לרכב שלכם.
מתוכננות כיום 111 עמדות טעינה מהירה, כאשר חלקן כבר הותקנו וחלקן יותקנו עד סוף השנה הקרובה. 40 עמדות מתוך עמדות הטעינה יספקו טעינה אולטרה מהירה בהספק של 150 קילו-וואט ויאפשרו הגדלת טווח של 100 ק"מ תוך 7 דקות. שאר העמדות יאפשרו הגדלת טווח של 100 ק"מ תוך 20 דקות.
קרא עוד: מפת עמדות טעינה בישראל