בישראל אנחנו אולי עוד לא מרגישים את המגמה, אך שוק הרכב החשמלי הולך ותופס תאוצה ובקרוב נראה סביבנו על הכביש מגוון רכבים חשמליים הנוסעים בשקט מופתי ולא זקוקים לתדלוק של בנזין מזהם. מעבר לרכב חשמלי נעשה גם בשוק הרכבים הפרטיים אך גם ברכבים גדולים, מכוניות מסחריות וכן אוטובוסים חשמליים. כמה עולה ביטוח לרכב חשמלי ומה חשוב לדעת בהקשר זה?
ביטוח רכב חשמלי – האם יש צורך בביטוח מיוחד?
כפי שיודע היטב כל ישראלי, קיימת חובת ביטוח עבור כל רכב. לצד ביטוח החובה קיים גם ביטוח מקיף הכולל ביטוח עצמי המכסה נזקי רכוש העלולים להיגרם לכלי הרכב בשל מקרים ביטוחיים כגון תאונות דרכים, אסונות טבע, גניבות, שריפות וכדומה וכן ביטוח צד ג' המכסה נגד שנגרם לצד שלישי.
עד כאן על ביטוח רכב באופן כללי – אבל אנחנו עוסקים בביטוח רכב חשמלי. האם במקרה של רכב חשמלי אנחנו נדרשים לפוליסה אחרת או ביטוח מיוחד?
התשובה לכך מעטו מורכבת. מרבית הכיסויים והתנאים שתמצאו בפוליסות ביטוח של רכב בעל מנועה בעירה פנימית (כלומר רכב "רגיל") יהיו זהים לכיסויים והתנאים בפוליסות ביטוח של רכב חשמלי. גם התמחור מבוסס על הקריטריונים המוכרים בביטוח רכב: גיל הנהג, מחיר המחירון של הרכב והעבר הביטוחי. יחד עם זאת, על אף שרכב חשמלי מכיל פחות חלקים מאשר רכב מנוע בעירה ולכן צריך "לראות פחות מוסך" וגם פחות טיפולים, ביטוח צריך לכסות סיטואציות שעלולות לקרות בנהיגה ברכב חשמלי ופחות רלוונטיות ברכב רגיל, כגון מקרים בהם הסוללה מתרוקנת ויש לגרור את הרכב.
כיסויים נוספים נדרשים
כאמור, במקרה של נהיגה ברכב חשמלי אנו עלולים להיתקל במקרים ביטוחיים שאינם רלוונטיים בכל מה שקשור לרכבים "רגילים".
כך למשל ביטוח הוא רלוונטי בהקשר של סוללות רכב חשמלי. סוללה היא הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי, כאשר מחיר החלפה סוללה יכול לנוע בין 40 ל-150 אלף ₪, תלוי כמובן בדגם הרכב כאשר ככל שהרכב יוקרתי יותר כך עלות ההחלפה צפויה להיות גבוהה יותר. יצרניות הרכבים מספקות אחריות בטווח של כ7-8 שנים המכסה מקרים של כשל ודעיכה, אך לא מכסה מקרים של נזק חיצוני לסוללה. על אף שלא כל תקלה חיצונית מצריכה החלפה של הסוללה, עדיין מומלץ שהביטוח יכלול כיסוי של הסוללה כדי שלא תסתכנו בהוצאה זו.
עוד על סוללות לרכב חשמלי
כיסוי נוסף שאולי תזדקקו לו ומוצע על ידי חברות ביטוח שונות הוא כיסוי לעמדות ההטענה. מחיר התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי מתחיל ב-1,000 ₪, ומטפס ככל שההתקנה בעייתית יותר או שנדרש שדרוג כללי לתשתית החשמל כדי לאפשר טעינה אפקטיבית של הרכב. נזקים פוטנציאליים לעמדת טעינה יצריכו הוצאה לא קטנה שעד שתטפלו בהם לא תוכלו לטעון את הרכב בעמדת הטעינה שלכם, ומסיבה זו מומלץ לבחור פוליסה שתכלול כיסוי לעמדת טעינה של רכב חשמלי. נוסיף כי עמדת טעינה נמצאת לרוב בחניון וחשופה לנזק תאונתי, גניבות וכמובן נזקים לצד ג' שעלולים להיגרם ממנה.
קרא עוד:
ביטוח לרכב חשמלי – סיכום
לסיכום, בדומה לביטוח רכב מנוע בעירה, ביטוח רכב חשמלי כולל ביטוח חובה, ביטוח מקיף וכן ביטוח צד ג'. התנאים והכיסויים דומים לרכב רגיל, אך נדרשות התאמות מסוימות לרכב חשמלי וכן מומלץ לרכוש כיסוי לסוללת הרכב ולעמדת ההטענה. על אף שהחוק דורש ביטוח חובה בלבד, כמו במקרה של רכב רגיל מומלץ בחום לרכוש גם ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' שיקנה הגנה מקיפה יותר לרכב שלכם ולנזקים שעלולים להיגרם ממנו.