איך לשמור על חיי הסוללה של רכב חשמלי
השימוש בסוללות בטלפונים סלולריים ומחשבים ניידים מוכר לנו, ומוכרת גם התופעה שלאחר מספר שנים הסוללה נחלשת וכל טעינה מספקת לנו פחות זמן סוללה בעבר. בדומה לטלפונים סלולריים ומחשבים ניידים, גם רכבים חשמליים פועלים על סוללות ליתיום אך בניגוד אליהם תג המחיר גבוה במיוחד, ולהיחלשות הסוללה יש השפעה ממשית על האטרקטיביות של הרכב. האם יש מה לעשות בנוגע לתופעה זו? התשובה היא כן
האם סוללה ברכב חשמלי נחלשת עם השנים?
אז ראשית כל אנחנו רוצים להרגיע: סוללה ברכב חשמלי לא נחלשת באותו סדר גודל כמו סוללה של טלפון סלולרי ומחשב נייד. הטכנולוגיה שונה מכפי שהייתה לפני 5 או 10 שנים וסוללות עמידות יותר. יתר על כן, חברות מציעות אחריות של עד שמונה שנים מקניית הרכב, כך שגם אם הסוללה נחלשה הרכב לא איבד מערכו. יחד עם זאת, ניתן לשלב בשגרה שלכם פעולות שיסייעו לעמידות הסוללה לאורך זמן.
כך תשמרו על חיי הסוללה לאורך זמן
- הגבילו את טעינת הרכב
בדגמים מסוימים של רכב חשמלי ניתן להגביל את טעינת הסוללה לפני שהסוללה מתמלאת לחלוטין. במידה ואתם לא זקוקים ביום אחד ל-100% מהסוללה ויש לכם אפשרות כזו, מומלץ להגביל את טעינת הסוללה ל-80 או 90 אחוז מהסוללה, שכן טעינה מלאה שוחקת את הסוללה בקצב מהיר יותר.
- נהגו באופן חסכוני
נהיגה חסכונית באנרגיה שומרת על הסוללה לאורך זמן. כך למשל, הימנעות מתאוצה מהירה, זינוק ותחרויות משיכה יסייעו לחיי הסוללה של הרכב וגם יחסכו מכם עלויות טעינה.
- דאגו שהצמיגים יהיו תקינים בכל עת
כאשר צמיגים לא תקינים או שלחץ האוויר לא תקין הרכב צריך לעבוד קשה יותר, מה שבסופו של דבר מביא להיחלשות של הסוללה. לכן חשוב לבדוק מעת לעת את תקינות הצמיגים.
- גם מטען כבד פוגע ביעילות הסוללה
בהמשך לסעיף הקודם – ככל שיש יותר משקל ברכב כך הסוללה עובדת קשה יותר והשחיקה מהירה משמעותית יותר.
- טעינה מהירה – רק כשצריך
טעינה מהירה זה בהחלט דבר נהדר – בזמן קצר סוללת הרכב מתמלאת ל-80%. נציין תחילה כאן שהשחיקה שמבצעת טעינה מלאה בסוללה היא זניחה יחסית, ואין צורך להימנע מטעינה מהירה. עם זאת, אנחנו ממליצים לטעון בטעינה מלאה רק כשאתם צריכים, כי בכל זאת היא משפיעה על חיי הסוללה באופן מסוים. מוטב להסתפק בטעינה רגילה במשך הלילה, ולטעון את הרכב טעינה מלאה רק כשאתם צריכים.
קרא עוד: עמדות טעינה
- טמפרטורות קיצוניות לא טובות לסוללה
טמפרטורות נמוכות או גבוהות באופן קיצוני למשך זמן ממושך עלולים לפגוע ביעילות הסוללה ולכן מומלץ להימנע מהם. בישראל אנחנו לא ממש סובלים מגלי קור קיצוניים וממושכים, ולכן הסיכון הוא בעיקר מחום קיצוני. לכן בימים חמים מומלץ להחנות את הרכב בצל, ואם יש אפשרות חברו את הרכב למטען על מנת שבקרת הטמפרטורה תפעל מבלי לנצל את הסוללה.
- אל תרוקנו את הסוללה לחלוטין
בהמשך למה שנכתב כאן על טעינת הסוללה במלואה, גם המצב ההפוך לא טוב לסוללה. מוטב לא להגיע למצב שהסוללה מרוקנת לחלוטין ועומדת על 0%, שכן מצב זה עלול לגרום לנזקים ברכיבים שונים של הרכב ולרוקן את סוללת ה-V12 כך שנדרש יהיה להחליף אותה.
- כאשר הרכב לא בשימוש – השאירו אותו בטעינה
אם אתם לא משתמשים ברכב ויש לכם אפשרות לעשות זאת, מומלץ להשאיר את הרכב בטעינה. כך גם אם אתם יוצאים לחופשה ארוכה ולא משתמשים ברכב מומלץ להשאיר אותו בטעינה. באופן כללי, מומלץ לדעת כי בכל יממה בה לא נעשה שימוש ברכב, ישנה צריכה של כ-1% מהסוללה.
סיכום
יצרני הרכבים החשמליים משקיעים המון זמן וכסף לפיתוח הדור הבא של הסוללות. אם בעבר היינו רגילים להחליף מכשיר סלולרי כל שנתיים בגלל שהבטרייה נחלשה – ברכבים חשמליים אין הדבר כך. הטכנולוגיה השתפרה מאוד והסוללות כיום מחזיקות לאורך זמן – כל עוד שומרים עליהם לפי הכללים הנ"ל.