נהגים עוברים לרכב חשמלי ממגוון סיבות, החל משמירה על הסביבה והפחתת זיהום אוויר וכלה בשאיפה לחוויית נסיעה איכותית יותר ושקטה. עם זאת, אין ספק כי אחד השיקולים המרכזיים שמביאים נהגים לעבור לרכב חשמלי הן עלויות התפעול הנמוכות ובעיקר החיסכון באנרגיה והיעדר הצורך לתדלק את הרכב. לכן אחת השאלות הנפוצות שעולות בהקשר זה היא כמה עולה להטעין רכב חשמלי?
בקצרה – עלות הטענת רכב חשמלי זולה משמעותית מתדלוק
לא נשאיר אתכם במתח: עלות הטענת רכב חשמלי נמוכה באופן משמעותי יותר מאשר תדלוק רכב המבוסס על מנוע בעירה. עלויות הטענת רכב חשמלי הן כ-9 אגורות לק"מ עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-13 אגורות לק"מ עבור רכבים גדולים ומסחריים. בהשוואה, עלויות הדלק עבור רכבי מנוע בעירה הן כ-50 אגורות לק"מ לרכבים קטנים ומשפחתיים וכ-60 אגורות לק"מ עבור רכבים גדולים ומסחריים.
טעינה בבית זולה יותר
יש הבדל במחיר בין טעינה בעמדת הטענה ביתית לבין טעינה בעמדה ציבורית, כאשר ההבדל הוא לטובת טעינה ביתית. טעינה זו מתבצעת דרך עמדה המותקנת בחנייה שלכם וזוהי דרך הטעינה הנפוצה ביותר, ושככל הנראה באמצעותה תטעינו לרוב.
עלות של טעינה מלאה תלויה בסוג הרכב ובגודל הסוללה שלו וניתן להכליל ולומר שהעלות הצפויה היא בין 25 ל-50 ₪ עבור הטענה מלאה. עם זאת, מה שחשוב זה כמה ק"מ תוכלו לנסוע בהטענה זו, וכמה כל ק"מ יעלה לכם וכפי שציינו למעלה, העלות היא בין 9 ל-13 אגורות כתלות בסוג הרכב ובגודלו.
כיצד נקבעת עלות הטעינה?
מחירה של הטענה למעשה תלוי במחיר החשמל לצרכן. יחידת האנרגיה הרלוונטית כאן היא קוט"ש (קילוואט-שעה המסומן Wh) ומחירה של כל יחידת אנרגיה כזו היא כ-50 אגורות. כך שאם לסוללה קיבולת של 100 קוט"ש, מחיר הוטענה של סוללה מלאה יהיה פחות או יותר 50 ₪.
עוד על סוללות לרכב חשמלי
עלות עמדת ההטענה עצמה
עלות שיש להכליל היא העלות של עמדת הטעינה. מחיר התקנת עמדת הטענה ביתית מתחיל ב1,000 ₪, ועולה ככל שההתקנה דורשת התאמה ושדרוג של תשתית החשמל הביתית. כמו כן, מומלץ שביטוח הרכב יכלול כיסוי המגן על עמדת ההטענה.
מחיר הטענה בעמדות ציבוריות תהיה יקרה יותר
בהשוואה להטענה ביתית, הטענה בעמדת טעינה ציבורית תהיה יקרה יותר ויכולה להגיע לבין 0.75 אגורות לקוט"ש עד 2 שקלים לקוט"ש. כלומר, אם טעינה ביתית נעה בין 25 ל-50 ₪ כתלות בסוג הרכב וגודלו, טעינה בעמדת הטענה ציבורית יכולה לעלות 133 עד 200 ₪. עם זאת, יש לזכור שאת רוב הטעינות אתם מבצעים בעמדה הביתית, והשימוש בעמדת הטענה ציבורית שמור בעיקר לזמנים בהם אתם חייבים לבצע נסיעות ארוכות או שהנסיעה לא תוכננה כמו שצריך. באופן כללי הטענה אחת שאתם מבצעים בבית אמורה לכסות את הנסיעות העירוניות שאתם מבצעים באותו היום.
חפשו: מפת עמדות טעינה
נסיעה עירונית תחסוך לכם כסף
בניגוד למה שניתן לחשוב, נסיעה במהירות נמוכה ועמידה בפקקים לא מעלה את צריכת האנרגיה של הרכב אלא הפוך – מורידה אותו. רכבים חשמליים צורכים פחות אנרגיה בנסיעות עירוניות ועמידה בפקקים, מה שאומר שעבור נסיעות עירוניות תשלמו פחות.
דבר נוסף המשפיע על עלויות צריכת החשמל ברכב היא הטמפרטורה. כאשר הטמפרטורה מתחילה לרדת מתחת לאפס, צריכה נחשמל נהיית פחות חסכונית ולכן המחיר יעלה. למרבה המזל, באקלים הישראלי אין הרבה ימים כאלו ולכן אתם לא צפויים לשלם יותר בגלל ירידת טמפרטורות.
בשורה התחתונה – פחות הוצאות על אנרגיה
גם כאשר מצרפים את עלויות התקנת עמדת ההטענה ועלויות החשמל, בסופו של דבר עלות הטענת רכב חשמלי נמוכה יותר מאשר תדלוק בנזין ברכב רגיל.