מהפכת הרכב החשמלי בעיצומה ברחבי העולם, גם אם כרגע במדינת ישראל נראה שהיא רק התחילה. רכבים חשמליים מציעים ביד אחת שיפור חוויית הנהיגה וביד שנייה הם ירוקים וסביבתיים יותר מאשר רכבי בנזין ודיזל, מה שמביא ממשלות ברחבי העולם לעודד נהגים לעבור לרכב חשמלי. אחד הנושאים שזוכים להתעניינות רבה ומהווים פקטור בבחירת הרכב הוא טווח הנסיעה. במדריך זה נרחיב על כך מה שצריך לדעת בנושא טווח נסיעה של רכב חשמלי.
מה זה טווח נסיעה של רכב חשמלי?
זהו למעשה טווח הנסיעה שמתאפשר לנסוע לאחר טעינה מלאה של הרכב. אם נשווה רגע לרכבי בנזין ודיזל, כפי שיש מרחק מסוים שניתן לנסוע לאחר תדלוק עד שנצטרך לתדלק שוב, כך ישנו מרחק מסוים שניתן לעבור עם הרכב החשמלי לאחר טעינה אחת. טווח הנסיעה מהווה פקטור חשוב בבחירת הרכב החשמלי, כי הוא עשוי להשפיע במידה רבה על השגרה. מסיבה זו יצרניות רכב חשמלי כל הזמן מנסות להאריך ככל האפשר את טווח הנסיעה כדי שחוויית הנסיעה ברכב חשמלי לא תיפול בשום אספקט מחוויית הנסיעה ברכב רגיל.
מהו טווח הנסיעה הממוצע ברכב חשמלי?
זה תלוי כמובן ברכב. כיום, טווחי נסיעה של רכבים חשמליים נעים בין 200 ל-595 ק"מ. טווחי הנסיעה מפורסמים על ידי היצרן, ומבוססים על תקן אירופאי בשם WLTP או תקן אמריקאי בשם EPA לחישוב טווח הנסיעה. טווחי נסיעה נמדדים במעבדות ונקבעים בהתאם לבדיקות במצבי נסיעה בתנאים שונים, כגון נסיעה בדרך עירונית, בכביש מהיר וכדומה.
טווח נסיעה מוצהר מול טווח נסיעה ריאלי
חשוב לדעת כי טווח הנסיעה של רכב חשמלי שאתם רוכשים הוא טווח הנסיעה המוצהר על ידי היצרן ולאו דווקא מייצג את המצב בשטח בכל המקרים. טווח הנסיעה שהיצרן מצהיר עליו הוא טווח הנסיעה המקסימלי, בטעינה של 100% ובתנאים אופטימליים כגון נסיעה בתוך עיר במזג אוויר אופטימלי (או אפילו במעבדה). עם זאת, טווח הנסיעה בפועל (טווח נסיעה ריאלי) מושפע מכל מיני גורמים, ובממוצע הוא כ-80 אחוז מטווח הנסיעה המוצהר.
קרא עוד: איך לשמור על חיי הסוללה של רכב חשמלי?
מהי חרדת טווח נסיעה?
מעבר לטכנולוגיה חדשה היא דבר שמעלה חששות טבעיים, בעיקר כאשר הטכנולוגיה לא ברורה לרבים ונראה כי יש אספקטים מסוימים בהם היא מגבילה אותנו. חרדת טווח היא חשש של נהגים מהטווח המוגבל אליו יכול להגיע רכב חשמלי ומונע מהם לעשות את המעבר לחשמלי, כאשר החשש המרכזי הוא שהסוללה תתרוקן באמצע נסיעה, או במקום בו אין בקרבת מקום עמדת טעינה. ישנו חשש שרכב חשמלי לא מתאים לנסיעות ארוכות, וחשש זה מהווה חסם משמעותי ברכישת רכב חשמלי.
זה חשש מובן, אבל יש לזכור שגם רכבים חשמליים שמציעים טווח נסיעה מוגבל יחסית עדיין מאפשרים טווח נסיעה שהוא די והותר לשימוש יומיומי. במידה ואתם זקוקים לבצע נסיעה ארוכה, תוכלו באמצע היום לטעון את הרכב באחת מעמדות הטעינה המהירה הפזורות בארץ. עמדות אלו מאפשרות לטעון 80 אחוז מסוללת הרכב תוך עשרים דקות – כך שאין מה לחשוש לקחת את הרכב החשמלי לנסיעה ארוכה. בנוסף, נזכיר שוב שיצרניות רכבים חשמליים עובדות כל הזמן על הארכת טווח הנסיעה, ולא נדיר למצוא רכבים חשמליים בטווח של 400 עד 595 ק"מ. טווח זה למעשה לא רחוק מטווח הנסיעה שמציעים רכבים מבוססי בנזין או דיזל.
קרא עוד: כמה זמן לוקח לטעון רכב חשמלי?
האם טווח הנסיעה של רכב חשמלי מתקצר עם השנים?
אנחנו מכירים את התופעה היטב כמשתמשים בטלפונים סלולריים או מחשבים ניידים – לאחר תקופה מסוימת הסוללה נחלשת ומאפשרת זמן שימוש קצר יותר בכל טעינה. אז נשאלת השאלה – האם תופעה זו קיימת ברכבים חשמליים?
התשובה היא כן, אך לא באופן דומה. סוללות ברכבים חשמליים הן עמידות יותר מכפי שהיו בעבר, ולא ייחלשו כל כך בקלות. כמו כן, יצרניות רבות מציעות אחריות של בדרך כלל עד שמונה שנים, כך שגם עם הסוללה נחלשת תוכלו להחליף אותה ללא תשלום נוסף.
מה גורם לטווח הנסיעה להתקצר?
ובכל זאת, קיימים מספר גורמים התורמים לשחיקה מהירה יותר של הסוללה. כאן נמנה את הגורמים הללו, אך לחוששים אנחנו מזכירים כי גורמים אלו תורמים לקיצור טווח הנסיעה גם ברכבי בנזין, כך שאנחנו לא ממליצים להיכנס לחרדת טווח בגינם:
- מהירות הנסיעה: בדומה לרכבים מבוססי בנזין, מהירות הנסיעה משפיעה על צריכת האנרגיה של הרכב והמאמץ אותו עושה המנוע. למהירות הנסיעה יש השפעה על טווח הנסיעה, שכן במהירות גבוהה במיוחד המנוע לא פועל בטווח העבודה האופטימאלי ומוציא אנרגיה ביחס גבוה למהירות. כל זה לא אומר שאם תיסעו מהר פעמים בודדות הסוללה תישחק, אך מומלץ שבשגרה תשמרו על מהירות סבירה בהתאם לתנאי הדרך.
- משקל המטען: ככל שהרכב סוחב יותר כך המנוע מתאמץ יותר, ועם הזמן הסוללה נשחקת. ככל שיש יותר נוסעים ברכב והוא סוחב יותר משקל, עבודת הסוללה הופכת ליעילה פחות וטווח הנסיעה מתקצר.
- מזג אוויר: מזגי אוויר קיצוניים כגון טמפרטורה מתחת לאפס או שרב קיצוני משפיעים על תפקוד הסוללה וטווח הנסיעה. בישראל אין כל כך גלי קור קיצוניים, אך כן ישנם ימים חמים מאוד, וההמלצה שלנו היא להחנות את הרכב בצל כדי שלא יתחמם יותר מדי. כמו כן, גם הפעלת מיזוג אוויר בסופו גם היא מורידה את טווח הנסיעה.
- תקינות צמיגים: צמיגים לא תקינים או בלחץ אוויר לא תקין גורמים למנוע להתאמץ יותר, ולפיכך פוגעים ביעילות הסוללה ובטווח הרחוק מפחיתים את טווח הנסיעה. מומלץ לדאוג שהצמיגים יהיו במצב טוב, ולקחת בחשבון שנסיעה עם צמיגים שחוקים בתנאים בעייתיים כגון כביש רטוב מפחיתים מטווח הנסיעה.
- התיישנות: סוללות לא חיות לנצח, ומדי שנה קיבולת הסוללה מצטמצמת במעט. כאמור, יצרניות רכבים חשמליים מציעות אחריות לסוללה, מה שפותר את העניין.
קרא עוד: מדריך סוללות לרכב חשמלי
אז איך נשמור על טווח הנסיעה ונתגבר על חרדת טווח?
ציינו כאן את הגורמים לקיצור טווח הנסיעה, אז הדרך לשמור על הסוללה היא לנסות להימנע משגרת שימוש שמקצרת את טווח הנסיעה. בנוגע לחרדת טווח כאשר אתם צריכים לבצע נסיעות ארוכות: תכננו מראש את הנסיעה, השתדלו למקסם את התנאים כך שהטווח לא יתקצר ובדקו מיקום עמדות טעינה מהירה המתאימות לרכב שלכם.